البريد الالكترونى

Delivered by FeedBurner

تابعنا على فيس بوك

تغييب العقل السلفي

المحتوي الرئيسي


تغييب العقل السلفي
  • د. حسام عبدالجواد
    17/08/2017 10:34

بمناسبة فيديو الشيخ يعقوب السيء جدا والمسيء للمرأة ..

افتكرت مقال لأحد الدعاة عن تلميذ له توفى في سن الشباب في حادث، وكان التلميذ ده متميز جدا على حد تعبيره لدرجة إنه حفظ القرآن بالقراءات والكتب الستة وهو عنده 24 سنة غير دراسته في الفقه والعقيدة، وكان مما مدحه به ذلك الداعية - وذلك نص كلامه -: " وإذا رأيته في مجلس قلت لا يحفظ جزء " عم " ولا الأربعين النووية، وبخاصة إذا كان مجلساً فيه دعاة وطلبة علم وعلماء "

وذلك لأنه لم يكن يتحدث في حضرتهم، ولم يكن يعترض على ما يقولون، ولأجل ذلك كانوا يشعرون أنه أقل منهم، وهو في ظن ذلك الداعية من حسن خلقه وتواضعه ..

لكن الحقيقة إن ده ممكن يكون اضطراب نفسي زي inferiority complex أو social phobia

.

.

مشكلة كثير من الوعاظ والدعاة إنهم صنعوا من المتدينين شخصيات مهزوزة مضطربة قلقة غير واثقة من نفسها بزعم إن ده حسن خلق وحسن أدب وتواضع، مع البهارات الخطابية من التخويف الشديد من تعلق القلب من الدنيا وفتنتها ومالها ونسائها .. فخرجت لنا أجيال مشوهة ضعيفة الشخصية أو منعدمة الشخصية تماما، معندهاش أدنى قدر من الإحساس بالذات أو تقديره، فلذلك هو دايما ماشي خايف، خايف من الناس اللي بيشوفهم برة المسجد، خايف من إنه يشتغل في شغلانة مرموقة عشان هو حاسس إنه ملهوش قيمة ..

طبعا كلنا عارفين القصة المتكررة في كل محافظات مصر وربوعها عن الأخ الملتحي اللي اتعرضت عليه شغلانة مرموقة مناسبة لإمكانياته لكنه رفضها لإنه خاف فتنة الدنيا، أو لإنه استشار شيخ وقال له بلاش خليك في المسجد، وهو حاليا قاعد بيتسول العطاء من الناس ..

تحولت حيوات الأشخاص اللي هما كده لسلسلة متصلة من الخوف من الآخر ومن تقبل الغير والإحساس بالدونية والإحساس بالاضطهاد والإحساس بالفشل، شايف الناس من حواليه بيتقدموا وهو محلك سر بيعاني من جواه وبيعزي نفسه بالصبر على البلاء ..

مؤمن إيمان عميق في الشيخ وبكل ما يقوله وبكل ما يفعله وبكل ما يصنعه، ولو قال له الشيخ اقتل نفسك، لصنعها مسرورا ..

.

.

وده ينقلنا للمرعب في فيديو الشيخ يعقوب ..

.

المرعب في فيديو الشيخ يعقوب هو العشرات اللي قاعدين حواليه وبيضحكوا ومبسوطين بكلامه، ومفيش حد فيهم فكر يشوف هل الكلام ده مناسب إنه يتقال ولا لأ .. ولا حد اعترض ولا امتعض ولا وجهه تغير ولا حتى ساب المجلس وقام ..

المرعب إنه بينتقص انتقاص صريح وواضح من أحد الحاضرين معه في الجلسة وبيصفه إنه ميجيش حاجة في الرجالة، والناس كلها قاعدة عمالة تضحك، وهو غالبا كان عمال يضحك معاهم ..

.

المرعب إن إنسان شخصيته وتفكيره يتلغوا بالمنظر ده لدرجة إنه مش ميعترضش على مخالفات شرعية واضحة وصريحة لمجرد إن قائلها هو "شيخ" وانت متعرفش هو قدم أد إيه للإسلام ..

الشيخ هو بشر مثله مثلك، تُجله لفضله، تحترمه لعلمه، ترفعه فوق الراس، لكن انت مش غنم في قطيع ..

عمر بن الخطاب وقصة اعتراض المرأة عليه في المسجد وقوله: "أصابت المرأة وأخطأ عمر" قصة يا ريت نتخذها دليل في التعامل مع العلماء وأهل الفضل، نتعامل معاهم على أساس إنهم بشر .. مش سوبرمِن

بشر زيهم زينا، عندهم اعتقادات شخصية خاطئة بتنعكس على آرائهم الدينية

أبناء بيئة سايبة أثرها الثقافي وأثر عاداتها وتقاليدها على فكرهم

بشر بيتأثروا بالظروف المحيطة بهم ..

ممكن شيخ يكون بيعاني مع زوجته، فيكون كلامه كله عن الزواج والنساء سلبي وينفرك عنه حتى لو انت تقدر على الزواج

وممكن شيخ يكون مبسوط من زوجته فليل نهار يدعوك للزواج حتى لو انت مش جاهز نفسيا أو ماديا ليه ..

.

الشيخ مش معصوم ..

الشيخ بشر

الشيخ يصيب ويخطيء

الشيخ ممكن يرتكب مخالفة للشريعة

الشيخ ممكن يعصي الله

الشيخ ممكن يداخل قلبه الهوى

نعم كل ده ممكن في منصب "الشيخ "، وإن كان ده قليل أو نادر الحدوث في اللي بيجتهد في تحصيل العلم الشرعي من منابعه الصحيحة لإن ده بيعصمه بفضل الله من الوقوع في الزلل ..

لازم نحط النقاط ديه في دماغنا وأي كلام بنسمعه نلاقيه مخالف للفطرة أو للمنطق السليم أو العقل السليم ننكره بلا أدنى حرج أو خجل أو خوف ..

.

.

تجنبا للأسطوانة المكررة: أنا عارف فضله كويس جدا، وهو من المشايخ اللي تربيت على كلامهم، لكن ده لا يمنع من وجود لمحات دروشة في كلامه في شكل انعزال تام عن الواقع ومخالفات صريحة للقواعد الشرعية فيما يربي الناس عليه، ومن كان حاله كذلك، فالواجب مراجعته، لأنه يضر أكثر مما ينفع ..

ومما جاء عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه :

" ما أخاف على هذه الأمة من مؤمن ينهاه إيمانه، ولا من فاسق بَيِّنٌ فسقه، ولكني أخاف عليها رجلا قد قرأ القرآن حتى أزلقه بلسانه ثم تأوله على غير تأويله "

أخبار ذات صلة

إشكالية الفصائل السورية المسلحة ان تجربتها السياسية معدومة، ولم تحاول الاستفادة من محيطها القريب، خصوصا منظمة التحرير الفلسطينية التي تواجدت على ... المزيد

من الزنزانة رقم 14 بجواري مباشرة ينبعث أنين الألم والوجع، ألم العصب من ضرس المهندس إبراهيم أبوعوف، 70 سنة، كان رئيساً للجنة الإسكان بمجلس شعب الثورة، ... المزيد

قطعت وفجرت فيها الرؤوس، وحرقت المصاحف والمساجد والنفوس.

وصف هذا اليوم بما حدث فيه يكاد يكون مستحيلا، أهوال الموت تأتيك م ... المزيد

الظهور الأول لأبي البراء كان موفَّقاً مَظهراً ومَخبراً، وقدّم -بلغة قوية واثقة- رسائل صريحة انتظرها محبّو الأحرار من الأحرار لوقت طويل، وعلى رأسها ... المزيد

تعليقات